Nadat je je wintersportvakantie geboekt hebt, is het natuurlijk alleen nog maar een kwestie van aftellen. De reis ernaar toe is lang en dan is het belangrijk dat je veilig de weg op gaat. Richting de wintersportlanden krijgen automobilisten bijna altijd te maken met winterse omstandigheden en dit vergroot de kans op ongelukken. Winterbanden bieden op alle vlakken voordeel tijdens winters weer en daarom wordt er in dit artikel aandacht besteed aan de voor en nadelen, de regels per land en de verschillende type winterbanden. Tot slot delen twee ervaringsdeskundigen hun visie over de aanschaf en wisseling van winterbanden.
Winterbanden in het algemeen
Bij lage temperaturen is het van belang dat de grip op de weg optimaal blijft. Bij winterbanden is het zo dat je bij winters weer niet alleen veiliger de weg op kunt, maar ook wordt de remweg flink verkort. Bij temperaturen onder de 7 graden Celsius wordt het rubber harder en minder soepel. Hierdoor neemt bij zomerbanden de grip op de weg flink af. Winterbanden daarentegen hebben een zachtere rubbersamenstelling en een ander profiel, waardoor je ook in de winter op flexibele banden rijdt. Het profiel is voorzien van lamellen die als een soort grijpers fungeren en zich bij een rollende beweging beter vastzetten in de sneeuw, waardoor je minder snel glijdt (Austria.info, 2014a).

Een vaak voorkomende misvatting is dat winterbanden alleen hulp bieden bij sneeuw en ijs. Dit is niet zo, want ook bij een koude regenachtige dag heb je flink voordeel. Door het speciale profiel van de winterband kunnen de groeven het water sneller verplaatsen en zal je minder snel last hebben van aquaplaning. Bij lage temperaturen is de remweg met winterbanden gemiddeld de helft korter dan met zomerbanden en ook de wegligging is een stuk beter. Voor je eigen veiligheid is het dan ook aan te raden om gedurende de wintermaanden ook in Nederland met winterbanden te rijden (Continental, 2012a).
Type bandenWinterbanden zijn te herkennen aan het sneeuwvlok symbool (zie afbeelding) en om dit te mogen gebruiken, gaat er eerst een rem- en/of tractietest op besneeuwd wegdek aan vooraf. Banden met het sneeuwvloksymbool zijn over het algemeen het beste getest en bieden betere grip op het wegdek als bijvoorbeeld M+S banden. De afkorting M+S staat voor modder en sneeuw en is niet beschermd. Dit betekent dat het logo nietszeggend is over de wintereigenschappen van de band. Het duidt slechts de aanpassing van het profiel voor dit soort ondergrond aan en is te vinden op winterbanden, all-season banden en zelfs ook op sommige zomerbanden (ANWB, 2014a). Iets om niet te verwarren dus!
All-season banden, de naam zegt het al, kunnen het gehele jaar gebruikt worden, maar bieden op veel fronten minder stabiliteit dan winterbanden. Het is als het ware een soort tussenoptie die in de winter meer voordelen biedt dan zomerbanden. Ten opzichte van winterbanden komen all-season banden veel tekort, met name op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw (ANWB, 2014a).

Bron: ANWB (2014a)
Doorrijden op winterbanden in de zomer?
Winterbanden bieden onder winterse omstandigheden op alle vlakken voordelen ten opzichte van zomerbanden. Gedurende de zomer geldt dit juist precies andersom. Het is dan ook niet voor niks dat deze twee bandentypes geoptimaliseerd worden voor een specifiek seizoen. Het is dan ook zeer onverstandig om aan het einde van de winter niet terug te wisselen naar zomerbanden.
De reden hiervoor is dat het profiel van een winterband speciaal ontworpen is om tijdens winterse omstandigheden een goede prestatie te leveren en daardoor veel minder effectief is op een droog wegdek. Het is namelijk zelfs zo dat hoe hoger de temperatuur wordt, hoe langer de remweg is met winterbanden. Over het algemeen zijn de remprestaties bij hogere temperaturen tot wel 30% minder dan bij zomerbanden. All-season banden bieden in dat opzicht een iets betere prestatie maar doen nog steeds onder voor zomerbanden (ANWB, 2014b).
Een ander groot minpunt van het doorrijden op winterbanden zijn slijtage en de nadelige wegligging. Met winterbanden is de wegligging namelijk een stuk minder ideaal en moet automatisch worden gecompenseerd met aanpassing van de snelheid en de volgafstand. Hoewel de verschillen minder groot zijn als bij de remweg, bieden zomerbanden ook op dit vlak een veel betere performance. Tenslotte slijten winterbanden onder zomerse omstandigheden een stuk sneller o.a. door de hoge temperaturen en het warme wegdek. Deze slijtage lijdt tot een afname in profieldikte en wanneer deze lager is dan 4mm verliest de winterband alle eigenschappen (ANWB, 2014b).
Regelgeving in het buitenland
Oostenrijk,
Frankrijk,
Zwitserland,
Italië,
Duitsland,
Luxemburg &
België
Veel Europese landen hebben een eigen wetgeving omtrent winterbanden. Op de onderstaande afbeelding kun je zien in welke landen winterbanden verplicht zijn. Daarbij vind je in het volgende stuk tekst informatie over de regelgeving in de populaire wintersportlanden en de landen waar je doorheen rijdt.

Bron: Continental (2012b)
Winterbanden in Oostenrijk
Jaarlijks reizen er in het wintersportseizoen veel mensen per auto naar Oostenrijk. Om je veiligheid en die van anderen te garanderen, geldt er in Oostenrijk een strikte regelgeving over het gebruik van winterbanden.
Sinds 1 januari 2008 is het verplicht gesteld dat, in het geval van winterse omstandigheden, bij personenwagens en bedrijfsvoertuigen tussen 1 november en 15 april, alle wielen voorzien zijn van winterbanden. Deze regel geldt voor alle personenauto´s, bussen met max. acht zitplaatsen, campers en bedrijfsvoertuigen met een maximaal toegestaan gewicht tot 3500 kg. Sneeuwkettingen mogen alleen worden gebruikt wanneer het wegdek volledig bedekt is met een laag sneeuw of ijs, om zo beschadiging door de kettingen te voorkomen. Gedurende diezelfde periode (1-11 t/m 15-4) is het verplicht te beschikken over een set sneeuwkettingen. (Austria.info, 2014b). Het is mogelijk dat het op enkele bergwegen ook buiten de vastgestelde periode verplicht is om met winterbanden te rijden. Dit wordt aangegeven met een bord (ANWB, 2014c).
De winterbanden, herkenbaar aan de code M+S moeten minimaal een profiel hebben van vier mm. Wanneer je niet aan de bovenstaande eisen voldoet, loopt je het risico een boete te ontvangen. Deze lopen uiteen van € 35,00 tot € 5000,00 dus het wordt dan ook ten zeerste aangeraden goed voorbereid op pad te gaan. Daarnaast is het zo, dat wanneer je betrokken bent bij een ongeluk en jouw voertuig beschikt niet over winterbanden, dat in Oostenrijk de omgekeerde bewijsplicht geldt. Dit betekent dat de bestuurder van het voertuig met zomerbanden bij voorbaat in staat van beschuldiging wordt gesteld. Het verzuimen van regelgeving heeft daarnaast ook nadelen voor het terugclaimen van schade en kan zelfs leiden tot het innemen van het voertuig (Austria.info, 2014b).
Winterbanden in Frankrijk
In het algemeen zijn winterbanden in Frankrijk niet verplicht. Wel wordt het ten zeerste aangeraden om, wanneer je tijdens de winterperiode het land bezoekt, te beschikken over winterbanden. Deze zorgen namelijk voor meer veiligheid op doorgaande wegen en zijn beter geschikt voor lange afstanden. In Frankrijk geldt echter wel dat iedere personenauto moet zijn aangepast aan de omstandigheden op de weg (Rendezvousenfrance, 2014).

Op veel wegen en met name in de hoger geleden gebieden, is het wel verplicht met winterbanden of sneeuwkettingen te rijden. Dit wordt aangegeven door middel van een blauw bord. Het blauwe bord duidt het gebruik van sneeuwkettingen aan, maar wanneer het bordje 'pneus neige admis' geplaatst is, betekent dit dat deze weg ook goed begaanbaar is met alleen winterbanden. Ga je deze weg op zonder winterbanden of sneeuwkettingen? Dan krijg je in Frankrijk een boete van € 135,00. Daarnaast geldt dat in het geval van een ongeluk, de bestuurder zonder de juiste uitrusting automatisch voor een groot deel aansprakelijk is (ANWB, 2014d).
In Frankrijk moet de profieldikte minimaal 3,5 mm bedragen. Gedurende de winter is het aan te raden de bandenspanning te verhogen met 0,2 bar en dient het voertuig voorzien te zijn van vier dezelfde type banden. Het wordt dus afgeraden om de weg op te gaan met bijvoorbeeld twee winterbanden en twee zomerbanden omdat dit kan leiden tot onvoorspelbare situaties op de weg. De maximaal toegestane snelheid met sneeuwkettingen is 90 kilometer, dit is natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden (Rendezvousenfrance, 2014).
Winterbanden in Zwitersland
Het gebruik van winterbanden in Zwitserland is, net als in Frankrijk niet verplicht. Wel wordt het ten zeerste aangeraden, met name tussen november en april. Ook hier geldt dat het op bepaalde wegen verplicht is om de sneeuwkettingen onder te binden op tenminste twee van de vier wielen (ook voor four-wheel drive). Net als in Frankrijk vind je hier borden langs de weg die aangeven wanneer dit nodig is (FDFA Switzerland, 2011).
Tussen 1 november en 30 april is het toegestaan voor voertuigen tot een gewicht van 3500 kg om te rijden met spikes. Als je banden spikes hebben is het verplicht een sticker op de achterkant van de auto te plaatsen waarmee dit wordt aangetoond. De maximale snelheid op normale wegen bedraagt 50 km/u en op provinciale wegen is dit 80 km/u. Op de snelwegen is het in het algemeen niet toegestaan te rijden met spikebanden (FDFA Switzerland, 2011).
De boete voor het rijden zonder winterbanden op wegen waar dit verplicht is, bedraagt in Zwitserland € 73,00. Net als in Oostenrijk en Frankrijk is de bestuurder in het geval van een ongeluk grotendeels aansprakelijk wanneer hij of zij zonder winterbanden rijdt. Als je op wintersportvakantie naar Zwitserland gaat is het dus ten zeerste aan te raden (ANWB, 2014e).
Winterbanden in Italië
In Italië is het alleen verplicht met winterbanden te rijden in de regio Zuid-Tirol tussen vijftien november en vijftien april. Deze regel wordt toegepast ongeacht de weersomstandigheden. Voor tweewielers geldt zelfs dat deze bij winterse omstandigheden niet de weg op mogen. In de rest van Italië zijn winterbanden alleen noodzakelijk indien dit wordt aangegeven met een bord. Sneeuwkettingen mogen uiteraard ook worden gebruikt. De boete voor het rijden zonder winterbanden is maximaal € 80 en bij een ongeluk kan schuld toe worden gewezen, zelfs op wegen waar het niet verplicht is (ANWB, 2013; ANWB, 2014f).
Daarnaast is het zo, dat sinds mei 2014 het niet meer is toegestaan in de zomer met een bepaald type winterbanden op de Italiaanse wegen te rijden. Het gaat hier om de periode zestien mei tot veertien oktober en het betreft winterbanden met snelheidscodering Q ( tot 160 km/h) en lager. Winterbanden binnen een hogere snelheidscategorie zijn wel toegestaan. De codering is te vinden op de band zelf, maar over het algemeen zijn banden die in Nederland verhandeld worden, geschikt voor hogere snelheden. De boete die hiervoor gegeven wordt bedraagt standaard € 419,00 en kan oplopen tot over de € 1600,00 (ANWB, 2014g).
Winterbanden in Duitsland
Duitsland heeft net een iets andere regelgeving omtrent winterbanden. Er is geen vastgestelde periode waarbij het rijden met winterbanden verplicht is. In Duitsland geldt, dat het voertuig aangepast moet worden naar de weersomstandigheden en in geval van winters weer ben je dus verplicht met winterbanden te rijden. De wet verstaat onder winters weer: ijzel, gladheid, sneeuw, sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming (ANWB, 2014h).
De banden zijn niet het enige dat aangepast moet worden aan de weersomstandigheden. Hetzelfde geldt voor de ruitensproeiervloeistof, ruitenwissers, en de koelvloeistof. De regelgeving betreft alle motorvoertuigen waaronder dus ook motoren en campers. Voor caravans zijn er geen verplichtingen voor winterbanden of sneeuwkettingen. De banden moeten voorzien zijn van het sneeuwvlok symbool, daarnaast zijn M+S banden en all weather banden ook toegestaan. Het profiel moet minimaal 1,6 mm bedragen en het wordt sterk aangeraden dit naar tenminste 4 mm te brengen (Kwik-Fit, 2014).
De standaardboete voor het rijden zonder winterbanden tijdens winters weer bedraagt € 40,00. Wanneer hierbij hinder of gevaarzetting plaatsvindt, loopt dit zelfs op tot € 80,00 en kost het zelfs een strafpunt op het rijbewijs. Tijdens het winterseizoen, maar ook eind herfst en begin lente, is het aangeraden om met winterbanden te rijden. Wanneer je door de bergen moet, kun je het beste ook sneeuwkettingen meenemen. De weersomstandigheden kunnen je namelijk verrassen (ANWB, 2014h).
Winterbanden in Luxemburg
Sinds 1 oktober 2012 is het in Luxemburg verplicht met winterbanden te rijden gedurende winterse omstandigheden. Veel vakantiegangers komen op hun weg door Luxemburg heen en het is zeker iets waar rekening meegehouden moet worden. De banden moeten als aanduiding het sneeuwvlok symbool of de codering M+S hebben. De boete voor het rijden zonder winterbanden bedraagt € 74,00. Op sommige plekken is het zelfs verplicht met sneeuwkettingen om te rijden, zorg er dus voor dat je deze ook in de auto hebt liggen (ANWB, 2014i)!
Winterbanden in BelgiëNet als in Nederland, kent België geen specifieke regelgeving die gericht is op het gebruik van winterbanden. Wel wordt het aangeraden om gedurende de wintermaanden te rijden met winterbanden, omdat deze bij lage temperaturen bevorderlijk zijn voor o.a. de wegligging en de remweg. Vaak kom je voor de wintersportvakantie door België heen om vervolgens door te rijden naar landen waar winterbanden wel verplicht zijn. Het is dan ook simpelweg het handigst en het veiligst om met winterbanden op alle vier de wielen van huis te vertrekken (ANWB, 2014j).
Winterbanden kopen? Tips
Wanneer je op het punt staat winterbanden aan te schaffen, is het natuurlijk belangrijk om te weten waar er rekening mee moet worden gehouden. Om hier een duidelijk beeld van te schetsen hebben we twee ervaringsdeskundigen op het gebied van winterbanden geïnterviewd: Dhr. A. van der Meer, service adviseur bij Hoogenboom Autobedrijven en Dhr. R Wolse, zelfstandig ondernemer en eigenaar bandenhandel Tyre Spotter.
Belangrijk bij de aanschaf van winterbanden
Allereerst moet de beslissing worden gemaakt of je kiest voor een complete set (incl. velgen) of losse banden. Het voordeel van losse banden is dat deze goedkoper zijn, want je hoeft er immers geen velgen bij te nemen. Daarnaast wordt dezelfde inchmaat behouden. Het nadeel is wel dat bij de wissel elk wiel moet worden omgemonteerd en uitgebalanceerd. Hier komen meer kosten bij kijken. Het voordeel van een complete set is dat je alleen de wielen hoeft om te zetten, dit is sneller en op de lange termijn voordeliger. Het nadeel is dat je bij de aanschaf een groter bedrag kwijt bent (Van der Meer, 2014).
In het geval dat je beschikt over zomerbanden met lichtmetalen velgen en je wilt een compleet set winterbanden aanschaffen, is het aan te raden om te kijken voor een set met stalen velgen. Deze kunnen in winterse omstandigheden namelijk meer hebben (Wolse, 2014).
Extra tip: wanneer je voor een complete set kiest en je hebt een auto met brede wielen, kies dan voor een kleinere maat. Met een kleinere maat heeft de auto een betere wegligging in de winter en brede banden voeren water en sneeuw slechter af (Van der Meer, 2014).
Kwaliteitsverschil bandenmerken
De jaarlijkse winterbandentest wijst vaak aan welke banden op welke vlakken de beste performance hebben. Deze lijst wordt voornamelijk aangevoerd door merken als Continental en Michelin. Het verschil zit vaak in remweg en algemene prestatie en de specificaties zijn vaak eenvoudig op het internet terug te vinden. Daarnaast wordt elke band EU gelabeld (remweg, slijtage, wegligging) en is het doorgaans zo dat de duurste banden ook de beste labels hebben (Van der Meer, 2014).
Banden die minder hoog scoren in de winterbandentest zijn niet per definitie een B-merk. De verschillen in kwaliteit zijn minimaal en merken als Kuhmo kunnen ook geschikte winterbanden zijn. Veelal worden deze banden ook gebruikt bij de aanlevering van nieuwe auto’s (1
e montage) en ze zijn voorzien van het keurmerk OE, dat original equipment betekent (Wolse, 2014).
Meest geschikte banden
Dit hangt af van het type auto. Zodra je de maat van banden en velgen weet, valt dit vaak te bepalen uit het aanbod en ook de bandentest. Belangrijk bij de wintersportvakantie is met name dat de bandenspanning op pijl is (Wolse, 2014).
Bij de garage of dealer kunnen ze vertellen welke banden het best geschikt zijn. Daarnaast verschijnt er jaarlijks een winterbandentest, waarbij banden op alle vlakken worden getest. Het is belangrijk dat je de maat van de banden en velgen weet (Van der Meer, 2014).
Maximum snelheid winterbanden
Zodra een voertuig wordt voorzien van winterbanden mag deze niet harder rijden dan de snelheid die hoort bij de winterbanden. In het geval dat de topsnelheid van de auto hoger ligt als de maximumsnelheid van de winterbanden, moet er een sticker worden aangebracht op ooghoogte van de bestuurder (Continental, 2013).
Iedere band heeft een snelheidsaanduiding. Hoe sterker het vermogen hoe hoger deze snelheidsindicatie zal zijn. De snelheidsaanduiding wordt door de fabriek gegarandeerd (Van der Meer, 2014). Er zijn verschillende snelheidscoderingen. Zo gaat code H bijvoorbeeld tot 210 kilometer en T maar tot 190. Het is afhankelijk van de auto welke snelheidscodering het beste past. Snellere wagens met meer vermogen zullen al snel een hogere codering gebruiken. Let wel op dat banden met een hogere snelheidsklasse meer kosten (Wolse, 2014).
Profielverschillen per winterband
Dit is per merk gebonden: het ene merk heeft een betere remweg, het ander betere grip. Het is afhankelijk van hoe de band uit een test komt. Duitse testen zijn vaak goed en erg betrouwbaar en de resultaten worden door Nederland veelal overgenomen. Belangrijk is dat zomerbanden gewisseld moeten bij een profieldikte onder de 2 mm. Voor winterbanden is dit onder de 4 mm (Wolse, 2014).
Het profiel verschilt per merk band. Dit betekent dat de ene band excelleert op het gebied van waterafvoer, de ander op remweg en/of slijtage. Iedere bandenaanbieder hanteert ook een verschillend profiel (Van der Meer, 2014).
Tweedehands winterbanden aanschaffen? Do or Don't?
Het is niet aan te raden, omdat een winterband niet onder de 4 mm mag komen ,want dan verliest deze alle eigenschappen die voordeel bieden in de winter. Tweedehands banden zijn vaak al een stukje versleten en winterbanden zijn tenslotte een investering in veiligheid. Dan kan er beter op andere vlakken geld bespaard worden! Met name voor de wintersport als je door landen als Duitsland en Oostenrijk rijdt, is het absoluut aan te raden om op winterbanden te rijden (Wolse, 2014).
Het aanschaffen van tweedehands winterbanden kan verraderlijk zijn omdat mensen continu wisselen van auto. Dit kan met name ten koste zijn gegaan van de profieldikte, die bij een winterband minimaal 4 mm moet zijn. Daarnaast is het handig altijd bij de dealer de banden- en velgmaat na te vragen. Tweedehands banden zijn mogelijk wanneer de winterbanden slechts voor een kortere periode gebruikt worden. Wanneer men er alleen mee op wintersport gaat, dan zijn er best goede sets te vinden (Van der Meer, 2014).
Redenen om winterbanden aan te schaffen- hulpmiddel bij het vergroten van de rijveiligheid (Van der Meer, 2014)
- verschil in remmen en rijden is goed voelbaar in winterse omstandigheden (Wolse, 2014)
- investeren in je eigen veiligheid (Wolse, 2014)
- verantwoordelijkheid voor medepassagiers en andere weggebruikers (Wolse, 2014)
Tips bij het wisselen van je banden
Bij het omwisselen van jouw banden is het zeer van belang dat de timing juist is. Zeker vlak voor de vakantie of wanneer de winter voor de deur staat, kan het wel eens druk zijn bij de garage. Wanneer je dit zelfstandig doet, is het belangrijk dat alles goed wordt gemonteerd.
Wanneer wissel ik mijn banden om?
In Nederland is de beste wisseltijd zo rond eind november, begin december. Vervolgens kun je dan halverwege maart weer terug wisselen naar zomerbanden. Natuurlijk is het geheel afhankelijk van de temperatuur. Zolang de temperatuur boven de zeven graden Celsius is, bieden winterbanden niet veel extra’s en is het zonde erop door te rijden (met oog op slijtage). Als je op vakantie gaat, moet je de regels voor het land van bestemming en de landen waar je doorheen rijdt doornemen. Deze verschillen vaak ten opzichte van Nederland en dit kan zomaar een fikse boete schelen (Wolse, 2014).
De timing hangt voor een groot deel af van het weer. De specifieke voordelen van een winterband werken pas echt goed wanneer de temperatuur lager als zeven graden Celsius is. In het algemeen is het handig om halverwege de herfst te wisselen naar winterbanden. Terug wisselen kan dan vroeg in het voorjaar. Let wel op: Wanneer je de banden laat wisselen bij een garage, kunnen de wachttijden, met name in het vakantieseizoen, wel eens flink oplopen (Van der Meer, 2014).
Algemene tips
Probeer, met name in Nederland, niet te vroeg te zijn met de bandenwissel. Vaak is de temperatuur nog zodanig hoog dat winterbanden nog niet per se nodig zijn. Dit gaat alleen maar ten koste van slijtage. Wissel wel wanneer je op vakantie gaat naar landen met winterse omstandigheden en een strengere regelgeving omtrent winterbanden (Wolse, 2014).
Indien je zelfstandig de banden om wil wisselen, houdt dan rekening met de draairichting. Niet alle banden hebben dit, maar een aantal wel. Dit heeft namelijk een groot effect op de afvoer van sneeuw en water. De draairichting staat aangegeven aan de buitenkant van de band met de aanduiding 'Rotation'. Een extra tip daarbij is om de band te markeren, zodat je bij de volgende wissel gelijk kunt zien waar deze gezeten heeft (Van der Meer, 2014).
In Nederland kan er ook prima gereden worden met een vier seizoenenband, voorzien van het teken M+S (modder en sneeuw). Deze hoeft niet per seizoen gewisseld te worden. Voor de wintersportvakantie is het echter wel belangrijk over winterbanden te beschikken (Wolse, 2014).
Opslag van winterbanden
Indien je de banden laat wisselen via een garage, worden de afgemonteerde banden naar een bandenhotel (loods) gebracht. Hier worden ze bewaard op een constante temperatuur, droog en uit de zon, om zo de kwaliteit van het rubber te waarborgen. Ditzelfde geldt ook voor zomerbanden (Wolse, 2014). De banden zijn op oproepbasis weer beschikbaar voor de terugwissel.
Het is daarnaast ook mogelijk de banden bij je thuis op te slaan. Het nadeel hiervan is dat het veel ruimte in beslag neemt, maar het heeft weer als voordeel dat het kostenbesparend is. De opslag kost gemiddeld zo'n € 60,00 (Van der Meer, 2014).
BRONNEN:
Persoonlijke communicatieWolse, Robert (2014, 26 augustus), Eigenaar Tyre Spotter - Rotterdam.
Meer, Arie van der (2014, 25 augustus), Service adviseur Hoogenboom Autobedrijven - Vlaardingen.
Anonieme bronnen
ANWB (2013) Winterbanden verplicht Zuid Tirol (Italië), http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2013/november/winterbanden-plicht-zuid-tirol-italie, 21 augustus 2014.
ANWB (2014a) Wat is een winterband, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/wat-is-een-winterband, 21 augustus 2014.
ANWB (2014b) Met winterbanden de zomer door, kan dat?, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/met-winterbanden-de-zomer-door-kan-dat, 20 augustus 2014.
ANWB (2014c) Winterbanden in Oostenrijk, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-oostenrijk, 21 augustus 2014.
ANWB (2014d) Winterbanden in Frankrijk, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-frankrijk, 21 augustus 2014.
ANWB (2014e) Winterbanden in Zwitserland, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-zwitserland, 21 augustus 2014.
ANWB (2014f) Winterbanden in Italië, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-italie, 21 augustus 2014.
ANWB (2014g) Italië: rijden met winterbanden in de zomermaanden, http://www.anwb.nl/vakantie/nieuws/2014/mei/italie-rijden-met-winterbanden-in-de-zomermaanden, 22 augustus 2014.
ANWB (2014h) Winterbanden in Duitsland, http://www.anwb.nl/rechtshulp/op-vakantie/met-de-auto-op-reis/dossier-winterbanden/winterbanden-in-duitsland, 22 augusts 2014.
ANWB (2014i) Winterbanden in Luxemburg, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-luxemburg, 20 augustus 2014.
ANWB (2014j) Winterbanden in België, http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-belgie, 20 augustus 2014.
Austria.info (2014a) Meer grip met winterbanden, http://www.austria.info/nl/weer-en-verkeer/meer-grip-met-winterbanden-1384780.html, 20 augustus 2014.
Austria.info (2014b) Winterbanden verplicht, http://www.austria.info/nl/weer-en-verkeer/winterbanden-verplicht-1384847.html, 20 augustus 2014.
Continental (2012a) Wanneer winterbanden?, http://www.conti.nl/nieuws/wanneer-winterbanden/#.VAlqJvl_uGo, 20 augustus 2014.
Continental (2012b) Winterbanden verplicht?, http://www.conti.nl/nieuws/winterbanden-verplicht/#.VAlrvPl_uGo, 20 augustus 2014.
Continental (2013) Wintersets, veilig de winter door, http://www.a-point.nl/assets/winterbandenwissel-2013/Winterset-folder-2013-2014-LR-VW.pdf, 24 augustus 2014.
Continental (2014) Draagvermogen en snelheidsindex, http://www.continental.be/www/banden_be_nl/algemeen/advies/draagvermogen-snelheidsindex.html, 22 augustus 2014.
Federal Department of Foreign Affairs - Switzerland (2011) Tourism in Switserland, Federal Department of Foreign Affairs, 21 augustus 2014.
Kwik-Fit (2014) Winterbanden in Duitsland verplicht, http://www.kwik-fit.nl/winterbanden/duitsland, 22 augustus 2014.
Rendezvouzenfrance (2014) Het gebruik van winterbanden en sneeuwketting in Frankrijk, http://nl.rendezvousenfrance.com/nl/infosredac/winterbanden, 20 augustus 2014.